21/7/16

Sud d'Islàndia

Dia 4: Háifoss - Seljalandsfoss - Glúfráfoss - Skogafoss

Avui toca intensiu de "foss" o el que és el mateix, cascades per donar i per vendre. Comencem amb la Háifoss que està encara bastant a prop de Landmannalaugar, de fet dormim quasi a peu de cascada i en 5 minuts de pista acceptable ens hi plantem.

D'allà toca quilometrada cap al sud i a tornar a agafar la carretera 1 per començar a fer la volta. Dia bastant grisot, però que per veure cascades arran de carretera ja n'hi ha més que de sobres...la més bonica potser és la cascada amagada de Glufrafoss.

Arribem fins a Skogafoss que es veu també des de la carretera principal i ens quedem al càmping ja que l'endemà tenim pensada una bona ruta cap aquí dalt.

Dia 5: Skogafoss - Dyrholaey (frarets) - Vik - Fjadrargljufur

Ens aixequem amb un dia pèssim, però tot i això pugem fins dalt la cascada de Skogafoss i seguim el camí riu amunt amb la intenció d'arribar al port de Fimmvörduháls però quan portem poc més d'una horeta la boira pixanera ens engoleix i no té més sentit continuar. Aquest per sort és i serà per sort el primer i últim dia que deixem de fer el que teníem previst pel mal temps. De tornada al cotxe continuem la nostra ruta cap a l'oest fins poc abans d'arribar a Vik, on ens acostem al far de Dyrholaey per veure frarets.

Poc després de Vik, ens trobem amb el canyó de Fjadrargljufur, prou impressionant i amb mitja horeta d'agradable passejada ens plantem a la part alta.

Dia 6: Skeidarárjökull - Skaftafell - Svartifoss

Tornem a fer nit davant d'una bonica cascada i a mig matí anem fins al peu de la glacera de Skeidarárjökull, una de les llengües del Vatnajökull, el glaciar més gran d'Europa.

Ja ho diuen, la terra de l'aigua i el foc...el terra treu fum, i està ben calent, però l'aire és glaçat amb les tonalades de glaç que tenim davant...

A la tarda anem fins a Skaftafell. És un dels hot-spots de l'illa també i hi trobem turistes a dojo. Pugem fins a l'obligat mirador de Sjonrnipa amb grans vistes al glaciar i passem per la cascada Svartifoss (bastant decepcionant per la turistada que és).

El dia avui encara que gris ens ha respectat bastant. Free càmping davant d'un dels molts glaciar de la zona i a esperar si demà millora el temps per seguir cap a Jokulsarson

Dia 7: Skaftafell - Pic Kristinartindar (1126m)

Avui toca seguir cap a l'est, però només de treure el cap per la finestra hi ha un nuvolots que fan por, cap a l'oest en canvi brilla el sol...sembla que anem un dia avançats! Just quan agafem la carretera 1 per seguir la ruta, fem cop de volant i tornem cap a Skaftafell, doncs millor repetir que menjar-nos aigua. El que inicialment estava previst era anar fins a Morsárdalur, un ruta plana i curteta, però el dia es va aclarint i ens anem animant. Pugem primer fins el mirador Sjonarkset, però un cop som allà els núvols es trenquen i veiem el pic de Kristínartindar així que anem cap allà aviam fins on ens deixa arribar el temps.

Pugem lleugerets amb cortines de pluja a darrere que espanten i amb només dues barritas...si tenim la sort de fer cim i fer la ruta sencera de 7 hores ja podrem estar contents, encara que passarem una mica de gana. Els núvols van fent la molla, però seguim amunt. Ja som al coll de l'avant-cim!

Acabem de fer la última rampa amb un pendent més que fort i una bona timba, posant les mans a terra en algun tram fins que ens plantem dalt.  3,5hores (1126m). Amb glaciar a banda i banda possiblement sigui un dels millors miradors de l'illa.

Fem el descens per la banda oriental per completar la circular que amb les diferents parades i fondes per contemplar els paisatge ens acaba sortint la ruta amb 8 hores i arribem a les 6 al cotxe per fer un dinar-berenar-sopar todo incluido.

Anem a parar la campervan al mateix lloc que la nit anterior, però quan són les 23h, sentim un quad que resulta ser el propietari i que no li barrufa gens que dormim allà. Per sort és benevolent i ens diu amb bones paraules que marxem abans de trucar l'FBI!. Segon vam llegir, està prohibit des de 2015 fer free-camping a l'illa, i només es pot dormir en càmpings...en fi que anem a caure morts a un altre lloc una mica més amagat.

Dia 8: Jökulsarson

Avui si que plou, però no podem tornar enrere, així que anem fins a l'espectacular badia de Jökulsarson famosa pels seus icebergs. En arribar allà la pluja va afluixant fins a desaparèixer i voregem tot el flanc oest de la badia fins arribar a pocs centenars de metres de on neixen els icebergs. És difícil copsar-ne les dimensions fotogràficament, però aquesta paret de gel té ben bé de 20 a 25m d'alçada. Caminem ben bé 2 hores anar i tornar i a la tarda anem fins al centre turístic d'on surten les barques per fer les passejades enmig de la badia. Nosaltres no hi pugem, doncs amb la ruta a peu ja hem vist molt i apart no queden places, però si n'hagués de fer alguna, sense dubte seria la més cara amb la zodiac que va fins a peu de glacera i no pas l'escarabat que fa una trista volta ben a prop de la desembocadura.

A la tarda surt el sol, amb una gran combinació de colors, fins hi tot veiem una foca jugant amb l'aigua i el gel i el més impactant de tot, els icebergs que son llençats mar endins i queden encallats a la platja per efecte de la marea...

Sense cap mena de dubte una tarda per guardar dins un bon racó de la memòria amb una de les estampes més impactants que des del meu punt de vista es poden veure al planeta. Ara ja si no vaig a uns dels dos Pols, no passarà res..;-)!